Met deze 10 do’s en don’ts ga jij als ondernemer beter netwerken!

juni 29, 2017 Marc Hut

 

tips voor ondernemers netwerken

 

Netwerken: voor een ondernemer een prima manier om in contact te komen met andere ondernemers en potentiële opdrachtgevers. Misschien ben je al aan het netwerken, bijvoorbeeld bij een netwerkclub of online via Linkedin en Facebook. Je ontdekt dan ook al snel dat dat netwerken best wel een uitdaging is. Een klus die je er naast al die andere werkzaamheden maar ‘even’ bij moet doen. Toch heeft netwerken vele voordelen waar je wat aan kunt hebben. Wij hebben voor jou 10 do’s en don’ts van (online) netwerken op een rijtje gezet.

Bereid je voor

Don’t

Je gaat onvoorbereid en niet representatief naar een netwerkbijeenkomst. Hoe je je bedrijf en jezelf moet presenteren, daar heb je eigenlijk nog niet over nagedacht. Het verhaal dat je vervolgens vertelt is onsamenhangend en onvolledig. Je spijkerbroek met gaten, dat oude t-shirt en de uitgelopen sportschoenen is het enigste dat matcht met elkaar.

 

Do

Bereid je voor op een bijeenkomst. Probeer een korte presentatie uit je hoofd te leren zodat je dat makkelijker kunt vertellen en je met meer zelfvertrouwen aan het netwerken begint. Weet waar je voor gaat en waar je voor staat. En nee, een netwerkbijeenkomst is echt geen Shakespeare toneelstuk waar je in speelt. Je hoeft niet hele voordrachten uit je hoofd te leren. Maar het voorbereiden van een korte pitch draagt zeker bij om jou positief voor het voetlicht te brengen. En die kleding… We hoeven je dát niet uit te leggen, toch?

 

handenschudden - beter netwerken ondernemers tips netwerken zzp mkb

 

Bekijk van tevoren met wie je wilt praten

Don’t

We hebben het hierboven al eerder genoemd: ga niet onvoorbereid op een netwerkbijeenkomst af. Een klein onderzoekje wie er deelnemen aan het netwerken hoort daar wat ons betreft ook bij. Heb je geen idee wie er aanwezig zijn en met wie je zou kunnen praten? Dat is niet zo slim

 

Do

Probeer van tevoren te bekijken welke ondernemers voor jou interessant zijn om te ontmoeten. Bekijk wie er allemaal aanwezig zijn of welke bedrijven meedoen. Bereid een aantal vragen voor die jij zou willen vragen aan deze personen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo wordt netwerken jouw grootste kans op succes!

 

Dring je niet op

Don’t:

Druk jij je tussen converserende deelnemers aan een netwerkbijeenkomst en begin je direct uitgebreid te vertellen wat jij allemaal kunt, vindt en doet? En dat zonder te luisteren naar een ander? Dan moet je je misschien toch eens achter de oren krabben en jezelf afvragen of je wel goed bezig bent. Netwerken is geen eenrichtingsverkeer.

 

Do:

Natuurlijk mag jij je verhaal doen. Maar luister ook naar een ander en toon interesse. Je zult merken dat je terugkrijgt wat je geeft. Overthrow een gesprekspartner niet met onnodig veel informatie als deze daar niet op zit te wachten.

 

Laat je niet negatief uit over collega ondernemers

Don’t:

Vind jij die collega ondernemer een ‘vriendelijke vent, maar een vakman is het bepaald niet’? Levert hij half werk voor véél te veel geld? Prima, mag je vinden. Maar loop er niet mee te koop. Praat tijdens het netwerken niet over dit soort negatieve zaken.

 

Do:

Beter is het om positieve geluiden te laten horen. Want mensen gaan anders al gauw denken dat jij je over iedereen negatief uitlaat. En dat werkt zeker niet in je voordeel. Probeer vooral het goede in een mens te ontdekken. Misschien heeft je collega ondernemer competenties of vaardigheden waar je wél wat aan hebt.

 

Dring niet aan als er geen interesse (meer) is

Don’t:

Soms gebeurt het dat een gesprekspartner geen belangstelling (meer) heeft. Misschien heeft hij of zij wel genoeg gehoord of is er een andere goede reden waarom er geen belangstelling meer is. Blijf diegene dan niet bestoken met informatie, want dat komt al gauw opdringerig over. Niet iedereen heeft interesse in de geweldige diensten en producten die jij verkoopt of aanbiedt. Het is dan zeker ook niet verstandig om vervolgens iemand te gaan spammen met allerlei mailtjes en telefoontjes. Is er serieuze belangstelling dan neemt men vast wel contact met jou op. Dat kan zelfs na een langere periode nog wel.

 

Do:

Als je er voor weet te zorgen dat iemand een goede herinnering aan het gesprek met jou overhoudt dan zul je zien dat dat zich uitbetaalt! En natuurlijk mag je na een goed gesprek best wel eens informeren of er interesse is en kun je iemand toevoegen aan je Linkedin. Maar dat moet je natuurlijk niet overdrijven…

 

Leren van een ander

Don’t:

Jouw gesprekspartner doet het allemaal heel anders. Zo doe jij het niet. En dat laat je merken ook. Je luistert maar met een half oor en je toont weinig interesse. De informatie vergeet je, het blijft niet hangen.

 

Do:

Je kunt het anders doen! Ontdek hoe een ander het doet. Want dát kan jou versterken en verrijken. En hey: dat kost helemaal niets! Je hoeft het echt niet precies hetzelfde te doen, maar gebruik de voor jou belangrijke informatie. Doe er je voordeel mee. Vertel je gesprekspartner vervolgens ook hoe jij het aanpakt en je zult zien dat er een interessante uitwisseling van kennis en informatie ontstaat. En daar hebben jullie allebei wat aan!

 

Kom je afspraken na

Don’t:

Na een geanimeerd en informatief gesprek wisselen jullie elkaars gegevens uit. Jullie zijn het erover eens dat één plus één niet twee is, maar drie. Jullie kunnen wellicht veel voor elkaar  betekenen. Maar verder dan dit gesprek en een uitwisseling van contactgegevens komt het niet. Je hebt beloofd contact op te nemen maar je laat nooit meer wat van je horen. Niet handig en zeker niet verstandig. En niks meer van je laten horen is nogal onbeleefd, vind je niet?

 

Do:

Probeer contacten warm te houden. Dat is niet alleen voor een ander prettig maar heeft zeker ook voor jou voordelen. Kom afspraken die je maakt na. Het hoeft bovendien niet altijd direct wat op te leveren, het tonen van interesse is ook een investering in de toekomst.

 

Verwaarloos je sociale mediakanalen niet

Don’t:
Je hebt misschien al een bedrijfs-Facebookpagina gemaakt en je maakt ook gebruik van Linkedin. Dat ziet er allemaal goed uit, een visitekaartje voor je bedrijf. Maar het onderhouden van al die online kanalen, dat is nog wel even een ‘dingetje’. Lastig en tijdrovend. Je laat dat onderhoud dan ook maar een beetje achterwege.


Do:
Gebruik enkel het online netwerk dat bij je past. Maak een plan en bepaal welke content je wanneer op welk kanaal wilt publiceren. Het is niet verstandig lukraak allerlei online netwerken te gaan gebruiken als je van tevoren eigenlijk al wel weet dat je deze toch allemaal niet kan bijhouden. Je raakt zo het overzicht snel kwijt en jouw volgers krijgen de indruk dat je niet geïnteresseerd bent.
Investeer en blijf investeren in de online netwerken die je gebruikt. Het versterkt jouw business en klantenbinding. En reageer altijd op berichten inclusief de negatieve berichten en blijf netjes in je reactie daarop.

 

Probeer kansen te ontdekken

Don’t:

Je doet je ding als ondernemer maar in je privé netwerk weet eigenlijk niemand wat je nou precies doet en wat je misschien kunt betekenen voor een ander. Tijdens gesprekken op verjaardagen, met kennissen en vrienden of bij je sportvereniging praat je niet over je zakelijke activiteiten.

 

Do

Houd altijd in je achterhoofd wat je kunt bieden. Probeer, zowel zakelijk als privé, te ontdekken wat jij als ondernemer voor een ander kunt betekenen. Ontdek kansen en vul behoeften op. Natuurlijk hoef je niet continu de verkoper uit te hangen. Maar als een ander een probleem heeft waar jij een oplossing voor kunt leveren, dan moet je dat zeker niet nalaten te melden. Ook in je privé netwerk!

 

Vertrouw een ander

Don’t:

Je ziet tijdens het netwerken vele collega ondernemers om je heen. Sommigen zitten in de zelfde branche als jij. Conculega’s misschien wel. Je stelt je dan ook redelijk wantrouwend op en geeft niet teveel informatie prijs. Je vraagt nooit iemand om advies en je helpt een collega ondernemer zeer zeker niet. Stel je voor dat een ander er met jouw klant vandoor gaat…

 

Do

Probeer mensen om je heen te verzamelen die je een goed gevoel geven. Vertrouw op mensen waar je wat aan hebt en doe er je voordeel mee. Ondernemen wordt een stuk leuker en makkelijker als je het niet alleen hoeft te doen.

 

Ben je op zoek naar een laagdrempelig en effectief ondernemersnetwerk in Groningen e.o.? Sluit je dan aan bij Business Enzo. Voor meer informatie zie Facebook

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.