Hoe werkt Google Analytics? Een heldere uitleg voor website bezitters

februari 9, 2017 Marc Hut

 

Hoe werkt Google Analytics? Google vertelt het je

Voor een eigenaar van een bedrijf of winkel is het erg interessant om te weten hoe klanten de zaak hebben gevonden. Misschien dankzij de schitterende etalage. Of omdat het personeel vriendelijk en de service goed is. Het kan ook zijn dat mensen op internet gezocht hebben. Maar wellicht werden ze dankzij mond-op-mond reclame naar de winkel verwezen. Waar komen klanten vandaan en wat zochten ze? En belangrijker: vonden en kochten ze dat dan ook? De antwoorden op deze vragen kunnen bijdragen aan de verbetering van de winkel en meer klandizie.  Voor webshops, websites maar ook apps zijn er handige analyse tools om deze antwoorden en data te verkrijgen. De meest gebruikte tool is Google Analytics. De film bij dit blogbericht, ‘beginnen met Google Analytics’, geeft een heldere uitleg van de basismogelijkheden die Google Analytics biedt.

In een ‘stenen’ winkel zou je mensen mondeling of met een enquête kunnen vragen waarom nu juist voor jouw winkel gekozen werd. Als je een website, webshop of een app hebt, dan is het verstandig te beginnen met Google Analytics. Je komt zo veel te weten over de bezoekers van de site. Nuttige informatie die kan bijdragen aan meer klanten, terugkerende klanten, meer verkoop en een (nog) beter functionerende website.

 

Google Analytics geeft belangrijke data over het functioneren van de website

Heb je een website of een webshop, dan kun je deze linken met analyse programma’s zoals Google Analytics. Hoe je dat moet doen lees je hier. Google Analytics geeft belangrijke data over de bezoekers en het functioneren van de website. Bijvoorbeeld vanaf welke locatie pagina’s werden bezocht en met welk device. Hoe lang bleef een bezoeker op een pagina en waar verliet men de website. Ook is te zien hoe de site bereikt werd. Misschien gebeurde dat door op een bookmark te klikken. Of een link op sociale media. Werd het bedrijf gevonden door middel van een zoekmachine? En zo ja: welke zoekwoorden werden er dan gebruikt? De antwoorden op deze vragen worden gegeven dankzij analyse van de data.

 

Google Analytics data analyse website webshop marc hut content en vormgeving

Met Google Analytics doelen en conversies instellen

Dankzij Google Analytics is te zien welke pagina’s de meeste views en doorklikken hebben maar ook welke pagina’s de bezoekers misschien wel minder interessant vonden. Er kunnen doelen ingesteld worden om zo conversies te meten en de activiteiten van de bezoeker op de website in kaart te brengen. Zo kan het openen van een contactpagina een conversie zijn, het openen van een winkelwagentje maar ook het aanmelden voor een nieuwsbrief. Je kunt in principe van elke knop of handeling een doel maken.

Deze leuke film geeft insights in wat je zou kunnen doen om misschien nog meer nieuwe klanten te trekken en hoe je kunt zien wat er gebeurt op de website. Je vraagt je misschien af waarom Google zo vriendelijk is ons dat allemaal te vertellen. Dat doet Google eigenlijk vooral voor Google zelf. Hoe beter onze websites functioneren hoe beter dat voor Google is!

 

Google Digitale Werkplaats: Gratis online marketingcursus

Heb je de smaak te pakken en wil je na deze film meer informatie? Doe dan mee met de gratis online marketing cursus van Digitale Werkplaats. Een aanrader voor elk bedrijf met een website. Na afloop van de cursus kun je een officieel certificaat halen.

Google Analytics: meten is weten!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.