Check je bounce rate in Google Analytics: Laat bezoekers niet als vlooien van je website afspringen!

december 13, 2016 Marc Hut
google analytics bounce rate illustratie marc hut content en vormgeving
Last van een te hoge bounce rate?

Google Analytics: de bounce rate

Als je een website hebt dan is het niet onverstandig regelmatig de rapporten van Google Analytics eens onder de loupe te nemen. Analytics kan je belangrijke informatie geven over het functioneren van de website. Bijvoorbeeld over de geografie van de bezoekers, welk apparaat gebruikt wordt om de website te bekijken en welke acties bezoekers uitvoeren op je website. Informatie die allemaal zichtbaar wordt als je de Google Analytics trackingcode op de juiste manier hebt geïnstalleerd. De data over de bezoekers, zoals bijvoorbeeld de geografie, welk device gebruikt wordt maar ook via welk kanaal men jouw website bereikt heeft, noemen we dimensies. Kwantitatieve data, de cijfertjes dus eigenlijk, noemen we statistieken. Voorbeelden daarvan zijn de aantallen bezoekers op de site of op een pagina, maar ook hoeveel conversies er plaatsvinden. Een van de belangrijkste statistieken is de ‘Bouncerate’.

 

Once upon a time on a website

De bouncerate geeft het percentage bezoekers aan dat land op de site en vervolgens niet doorklikt maar gelijk weer vertrekt. De duur van dat bezoek maakt niet uit. Het kan best zijn dat de bezoeker een uur lang op jouw website heeft zitten ‘neuzen’ en er daarna pas vandoor ging. Toch telt Google dit als een ‘Bounce’ omdat de werkelijke duur van het bezoek pas gemeten kan worden wanneer men een volgende interactie uitvoert op de website. Als dat vervolgens niet plaatsvindt dan wordt de duur van het bezoek 0.

 

Een hoge bounce rate, hoe kan dat?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een hoge bounce rate. Het is heel goed mogelijk dat de content niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers. Vraag jezelf dan ook af wat je de bezoeker wilt bieden. Stel je voor dat jij die bezoeker bent. Wat zoek je en, belangrijker, vind je dat dan ook op de site? Is de navigatie op de pagina’s misschien niet in orde waardoor het doorklikken niet goed werkt of niet duidelijk is. Duurt het misschien heel lang voordat de pagina geladen wordt? Is de site responsief? Maak je wel gebruik van goede call2actions? Het kan ook zijn dat je te hoge verwachtingen schept in de gebruikte advertentiecampagnes.

 

Maar hoe hoog is dan een te hoge bounce rate?

Een bounce rate van tussen de 25 en 40% is prima. Het gemiddelde ligt tussen 41 en 55%. Daarboven en tot 70% is te hoog. Zit je zelfs boven de 70% dan springen de bezoekers waarschijnlijk als vlooien van de site af…

 

Een hoge bouncerate: soms kan het niet anders

Als je een blog hebt dan is een hoge bounce rate logisch te verklaren. De bezoekers landen immers op het blog, lezen een verhaal en vertrekken weer. Het kan ook zijn dat je gebruik maakt van plugins of scripts waardoor de volgende interactie niet geteld wordt. Je zou dan eens kunnen bekijken of het mogelijk is hier iets aan te doen om zo toch meer en betere data te verkrijgen.

De statistiek bouncerate: een ideaal meetpunt voor de effectiviteit van jouw landingspagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.