De juiste blogonderwerpen kiezen dankzij Google Analytics

mei 9, 2017 Marc Hut

 

blogonderwerpen kiezen dankzij google analytics
Het kiezen van een blogonderwerp wordt een stuk makkelijker als je Google Analytics gebruikt.

 

Ik heb er al eerder over geschreven: bloggen, het kan extra verkeer opleveren naar je website. En het kan een ondernemer ook nieuwe klanten opleveren. Misschien schrijf je al leuke relevante verhalen die te maken hebben met wat jij onderneemt. Blogverhalen die je kennis en expertise kunnen aantonen. Teksten over interessante onderwerpen. Het is goed voor de naamsbekendheid, het is leuk om te doen en het levert extra verkeer naar jouw website op. Maar hoe kies je nou het juiste blogonderwerp? Google Analytics maar ook Google Search Console kan daarbij een handige tool zijn.

Effectief bloggen: kies een geschikt onderwerp

Als je effectief blogt dan heeft dat zeker voordelen. Maar waarover moet je dan bloggen? Waar moet je nou elke keer weer over schrijven? Het kiezen van een goed onderwerp is niet altijd makkelijk. Het kan een goed idee zijn om de onderwerpen te kiezen aan de hand van wat de markt vraagt. Dat kan heel goed door Google Analytics in te zetten. Met Google Analytics kun je analyseren welke zoekwoorden er gebruikt werden om je website te vinden.

 

Google Analytics Search Console gebruiken

Het is om meerdere redenen verstandig om Google Search Console te gebruiken. Ik schreef al eerder over hoe je Search Console kunt gebruiken om ‘404 not found’ meldingen te voorkomen. Search Console is onderdeel van de Google Webmastertools en geeft o.a. een overzicht van eventuele problemen op de website. Daarnaast kun je met Search Console meerdere domeinnaamversies van je website als property toevoegen. Bijvoorbeeld een domeinnaam mét en zonder www. Als je Search Console gebruikt, link deze dan ook met Google Analytics. De Search Console gegevens worden weergegeven onder het rapport ‘Acquisitie’ in Google Analytics. De data kan afwijken van de overige data in GA. Dat komt omdat SC de datagegevens nog verder verwerkt.

 

Google Search Console: onderdeel van Google Webmastertools Marc Hut Content&Vormgeving blogonderwerp kiezen wordt makkelijker
Google Search Console: onderdeel van Google Webmastertools

Na het linken met Search Console wordt ook een overzicht vertoont van de gebruikte zoekwoorden die tot weergave van de website hebben geleid. Deze lijst is niet volledig, Google geeft slechts een beperkt overzicht van de zoekwoorden, maar het kan je misschien op een idee brengen voor een nieuw blog- of contentonderwerp.

 

 

Google Analytics SEO rapport helpt je bij het vinden van een goed blogonderwerp

Er is in Google Analytics ook een handig aangepast rapport beschikbaar dat snel inzicht kan geven in de zoekwoorden die door bezoekers werden gebruikt maar ook de bestemmingspagina’s die daardoor werden gevonden. Deze all in one SEO rapportage van James Gurd kan je dan ook helpen bij het vinden van nieuwe onderwerpen. Het wordt zo makkelijker om onderwerpen te vinden die belangrijk zijn voor jouw klanten.

 

Aangepast rapport SEO maakt het zoeken van een leuk blogonderwerp gemakkelijker
Google Analytics aangepast rapport.

 

 

Instappunten, keywoorden en landingspagina’s geanalyseerd

Deze SEO rapportage biedt je een handig overzicht dat je op nieuwe ideeën kan brengen. Nieuwe onderwerpen die je verder kunt uitwerken om interessant te blijven voor jouw doelgroep. Daarnaast geeft dit aangepaste rapport ook inzicht in het functioneren van de website. Instappunten, landingspagina’s en keywoorden. En dat ook, als je er gebruik van maakt, voor E-commerce. Een uitgebreid overzicht dat je niet alleen helpt bij het vinden van leuke onderwerpen voor een blogverhaal: het helpt je ook bij het verbeteren van de website.  Gebruik de gevonden keywoorden en hun synoniemen in de blogtekst en je zorgt er zo voor dat jouw tekst SEO-proof is en beter gevonden wordt!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.