WordPress plugin maakt conversiedoelen opgeven eenvoudiger

december 20, 2016 Marc Hut
conversion conversie doel target wordpress plugin google analytics
Het gebruik van een handige WordPressplugin maakt het instellen van een conversiedoel eenvoudiger

 

Inzicht in het aantal bezoekers en hun gedrag dankzij Google Analytics

In Google Analytics kan bijgehouden worden welke pagina’s en content bezoekers bekijken. Dat is niet onbelangrijk, want als jij een website of een webshop hebt, dan wil je natuurlijk wel weten of de site effectief is en of de bezoeker vindt wat hij of zij zoekt. Door conversiedoelen op te geven kan GA bijhouden wanneer er acties plaatsvinden op de website.

Om dit te kunnen meten zul je eerst doelen moeten opgeven in Google Analytics. Zo’n doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn het aanmelden voor een nieuwsbrief, het bekijken van een filmpje of het downloaden van een pdf. Ook het versturen van de contactpagina of het winkelwagentje zou je kunnen opgeven als conversiedoel. Zodra de bezoeker een van deze acties uitvoert, dan zie jij dat terug in de analyse.

 

Trechterstappen

Naast conversiedoelen kunnen ook trechterstappen worden toegepast. Deze trechterstappen geven een beeld van welke pagina’s de bezoeker nog meer bezoekt alvorens hij bij het aangegeven doel terecht komt. Heel handig allemaal natuurlijk, we kunnen zo te weten komen wat bezoekers allemaal eerst bekijken voordat er een conversie plaatsvindt. Ook is te zien waar bezoekers afhaken en waar dus misschien wat aan de content verbeterd moet worden.

 

WordPress plugin

Voor WordPress gebruikers is er een handige plugin beschikbaar die het maken van conversiedoelen eenvoudiger maakt: WP Google Analytics Events.

Google analytics conversies conversie conversions doelen
Ingestelde doelen worden zichtbaar in Google Analytics

 

 

WordPress WP Google Analytics Events plugin: Wie klikt daar op de knop?

Het is met WP Google Analytics Events plugin makkelijk om een knop of link op je website als doel op te geven zodat zichtbaar wordt hoe vaak er op geklikt wordt. Zo zou je bijvoorbeeld de knop ‘delen’ kunnen toevoegen. Daarvoor moet normaal gesproken code geïmplementeerd worden op de website zodat de data voor Analytics zichtbaar wordt. Voor WordPressgebruikers, die niet zelf in de code willen duiken, kan het allemaal wat simpeler dankzij de WP Google Analytics Events plugin. Met deze plugin kan heel snel het klikken op een knop gelinkt worden met Analytics waardoor de knop zichtbaar wordt in de statistieken.

Het werkt allemaal vrij makkelijk, je moet alleen het ID type of de class van de knop zien te achterhalen. Daarvoor zul je in de code moeten duiken maar dat is dankzij de meeste browsers tegenwoordig simpel. Probeer het eens in Google Chrome, ga naar de gewenste pagina en de te volgen knop. Klik daar rechts op en kies ‘inspecteer’. Vervolgens kun je de button ID aflezen of de Class. Het ID voer je in bij de settings van de plugin. Als je de knop hebt geregistreerd kun je hem real time volgen in Google Analytics of als doel gaan toevoegen. Gebruik daarvoor de naam, actie en label die je de knop gegeven hebt in de WordPressplugin. Om te kijken wat het effect van dit doel zou zijn op data uit de voorgaande dagen klik je op ‘verifieer’.

 

Scrollen bijhouden op de pagina

Behalve het bijhouden van het aantal kliks kan de plugin ook bijhouden hoe vaak er op een bepaalde pagina gescrold wordt. Dat kan handig zijn als je onderaan een pagina belangrijke informatie hebt staan en wilt weten hoeveel bezoekers nu eigenlijk naar beneden scrollen om deze informatie te bekijken.

 

Kijk voor een volledige beschrijving van de plugin op https://wpflow.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.