Intern en extern verkeer segmenteren met Google Analytics

mei 5, 2017 Marc Hut

 

verzamelwerkplek ondernemers met hetzelfde ip adres niet uitsluiten maar segmeteren in google analytics

 

Het gebruik van filters in Google Analytics is nodig om de data van een website goed te kunnen analyseren. Het uitsluiten van verwijzingsspam, maar ook het eigen IP-adres filteren om zo te voorkomen dat intern verkeer de rapporten beïnvloed is aan te raden. Maar er zijn situaties waarbij het uitsluiten van intern verkeer door middel van een filter niet zo handig is. Bijvoorbeeld als jouw klandizie zich ook intern bevind en gebruikmaakt van hetzelfde IP-adres. Segmenteren zou in zo’n geval best wel eens een betere optie kunnen zijn.

 

Filters in Google Analytics: veranderen de data definitief

Er is nogal wat verwijzingsspam in omloop dat de rapporten in Google Analytics behoorlijk kan vervuilen. Een goed voorbeeld van dit soort spam is het welbekende ‘sharebutton’. Met een filter kun je dit soort spam proberen tegen te houden. Een andere toepassing van een filter is het samenvoegen van data mét en zonder hoofdletters. Standaard maakt Google Analytics onderscheid tussen hoofd- en kleine letters, dus dit kan handig zijn om de rapporten wat te vereenvoudigen. Het uitsluiten van je eigen IP-adres is eigenlijk wel een van de belangrijkste toepassingen waarvoor je filters kunt gebruiken. Zeker als je website niet zo heel veel verkeer heeft. Elk bezoek dat je zelf aan je website doet zal de data dan behoorlijk beïnvloeden. Let wel op als je begint te filteren: de geselecteerde dataweergave wordt definitief gewijzigd door het filter.

 

Je eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics

In de meeste situaties is het zeker aan te raden hits vanaf het eigen IP-adres uit de analysedata te filteren. Je voorkomt hiermee dus dat de rapporten vertroebeld raken door bezoekjes die je zelf aan de website brengt. Maar niet altijd is dat een goede methode. Bijvoorbeeld niet als jij je klandizie daarmee uitsluit in de analyse. Wat als jouw klant gebruik maakt van hetzelfde IP-adres bijvoorbeeld?

 

Gezamenlijke werkplekken: Ondernemers met hetzelfde IP-adres in hetzelfde gebouw

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker: gezamenlijke ‘buiten de deur werkplekken’ voor ondernemers ZZP en MKB. Goede voorbeelden hiervan in mijn eigen omgeving zijn het Launchcafé in Groningen en de Drentse Zaak in Assen.

Het kan maar zo zijn dat tussen de ondernemers die in zo’n gebouw werken ook (potentiële) klanten zitten. Je wilt natuurlijk wel weten wat deze gebruikers op de website zoeken en wat ze daar doen. Wordt er een product aangeschaft, een whitepaper gedownload of wordt er gebruik gemaakt van bepaalde diensten? Je kunt het doen en laten, mede dankzij de door jou ingestelde conversiedoelen, netjes bijhouden. Maar dat gaat je niet lukken als je het IP-adres van deze gebruikers blokkeert in Google Analytics.

 

Sluit ondernemers met hetzelfde IP-adres niet uit

Het is heel goed mogelijk dat jullie allemaal hetzelfde IP-adres gebruiken. Sluit je je eigen IP-adres uit met een filter dan zul je ook het overige verkeer, met hetzelfde IP-adres, niet meer kunnen analyseren. Het gebruik van een filter is dan een veel te drastische methode. Je kunt dit oplossen door te gaan segmenteren in plaats van te filteren. Het segmenteren op serviceprovider bijvoorbeeld. Je kunt een segment aanmaken met daarin alleen het intern verkeer en een segment met het externe verkeer. Een simpele oplossing die je in enkele stappen kunt voltooien.

 

Intern verkeer in Google Analytics segmenteren op serviceprovider

Door te in Google Analytics te segmenteren op serviceprovider, is het mogelijk om intern verkeer uit te sluiten om zo beter inzicht te krijgen in de verkeersstromen op de website. Het voordeel van segmenteren ten opzichte van filteren is, dat de brondata intact blijft. En je kunt elk segment apart of samen met andere segmenten bekijken. Op deze manier kun je de data van gebruikers dus ook goed vergelijken.

 

Welke servicerpovider wordt er gebruikt? Bekijk het Google Analytics netwerkrapport

Voordat je begint met het segmenteren op serviceprovider, moet je weten welke provider gebruikt wordt bij jou in het gebouw. Je kunt deze informatie opvragen bij een van je collega ondernemers, maar het is misschien ook mogelijk om de gewenste informatie uit de Google Analytics rapporten te halen. Bijvoorbeeld door middel van het Gebruikersrapport ‘Netwerk’ dat je onder ‘Technologie’ vindt.

 

Google Analytics gebruikersrapport netwerk geeft een overzicht van de serviceproviders met secundaire dimensie plaats
Gebruikersrapport ‘netwerk’: overzicht van de serviceproviders met de secundaire dimensie plaats toegevoegd.

 

Wellicht herken je het gebruikte netwerk al aan de naam, maar je kunt ook de secundaire dimensie ‘plaats’ gebruiken om zo een overzicht te krijgen van de serviceproviders gesorteerd per plaats. Kijk welke providers er in jouw plaats gebruikt worden. Misschien achterhaal je zo de juiste provider.

 

Een tweede methode om te achterhalen welke serviceprovider er op jouw locatie gebruikt wordt is door middel van het doelgroeprapport ‘Locatie’. Selecteer de primaire dimensie ‘plaats’ en als secundaire dimensie ‘serviceprovider’ om te zien welke provider er gebruikt wordt. 

 

Google Analytics locatierapport gebruik dit voor om te kijken welke serviceprovider je gebruikt
Google Analytics locatierapport: gebruik de primaire dimensie ‘plaats’ en de secundaire dimensie ‘serviceprovider’ om te kijken welke provider er op jouw locatie gebruikt wordt.

 

Segmenten aanmaken

We gaan nu twee segmenten aanmaken. Het eerste segment laat alle verkeer zien behalve dat wat afkomstig is van de bij jou op kantoor gebruikte serviceprovider. Het tweede segment laat juist alleen het verkeer zien vanaf die provider, maar het overige verkeer niet.

 

We maken de segmenten met de optie ‘voorwaarden’. Voor dit eerste segment selecteer je ‘uitsluiten’.

Bij stap 1 kies je voor de gebruikersdimensie ‘serviceprovider. Selecteer ‘bevat’ en geef de naam (of deel van de naam) van de serviceprovider op. Het resultaat is een segment dat data bevat met hits vanaf alle providers behalve de hiermee uitgesloten serviceprovider. Geef het segment een geschikte naam en sla het op. Je kunt het direct gebruiken.

 

Google Analytics uitsluiten serviceprovider
Het uitsluiten van een serviceprovider in Google Analytics

 

 

Voor het tweede segment herhaal je feitelijk dezelfde stappen. Het verschil: gebruik nu het filter ‘opnemen’. Geef ook de naam op van de serviceprovider. Dit tweede segment laat dus alleen het verkeer zien dat afkomstig is van die provider. Geef ook dit segment een geschikte naam en sla het op.

Google Analytics data van een serviceprovider opnemen in een apart segment.

De data van een serviceprovider in een apart segment weergeven.

 

Je kunt met deze segmenten intern verkeer toch uitsluiten om zo een goed en niet vervuild overzicht te krijgen van de verkeersstromen op jouw website. Bovendien kun je op deze manier elke voor jou interessante serviceprovider in een eigen segment weergeven. Bijvoorbeeld dat van een grote klant! Google Analytics geeft door te segmenteren duidelijk inzicht in het doen en laten van bezoekers op je website.

Zo weet je in elk geval of je misschien nog wat meer bij je collega ondernemers moet gaan lobbyen bij het koffiezetapparaat!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.