Maak effectief reclame voor jouw event of bedrijf met deze online marketing tips

juli 14, 2017 Marc Hut

 

effectief-reclame-maken-voor-actie-of-evenement

 

Als je een bedrijf hebt dan is het een goed idee om je kennis, producten, evenementen en gebeurtenissen te promoten op sociale media, door middel van mailings of met teksten op (externe) blogs. Dat kan behoorlijk wat verkeer opleveren, maar waar je natuurlijk op mikt zijn de conversies: de daadwerkelijke verkoop van een product of een aanmelding voor je evenement bijvoorbeeld. Er zijn een paar belangrijke tips die je kunt gebruiken om meer bezoekers en conversies te krijgen en tegelijk ook te analyseren of deze campagnes succesvol zijn. Deze online marketing tips helpen jou om succesvol te zijn:

 

Bepaal je bedrijfsdoeleinden

De eerste tip die ik je mee wil geven is: bepaal je strategie. Zet voordat je lukraak begint met van alles en nog wat te publiceren eerst je bedrijfsdoeleinden op een rijtje. Hoe past een promotieactie bij deze doeleinden, wat wil je bereiken? En wat is je strategie, hoe denk je je bedrijfsdoeleinden te gaan bereiken en welke tactieken ga je hierbij inzetten? De mogelijkheden en kanalen zijn wat dat betreft legio: Facebook, Linkedin, externe (bedrijfs-) blogs, mailing. Misschien is Pinterest voor jou een goed kanaal, of Youtube.

 

 

Meet je succes met KPI

Om straks te kunnen meten of je succesvol bent in je campagnes, moet je op zoek gaan naar Key Performance Indicators (KPI). Voorbeelden van KPI’s zijn de aanmeldingen voor een evenement, de verkoop van door jou gepromote producten of het inschrijven voor een nieuwsbrief. De KPI’s geven je inzicht in de effectiviteit van je campagnes.

 

 

Een goede relevante landingspagina

Een belangrijke stap op weg naar succes is het verwijzen naar een relevante landingspagina. De landingspagina waar je naartoe verwijst moet goed aansluiten bij de reclamecampagne die je voert. Neem als voorbeeld een nieuwsbrief waarin je vertelt over de nieuwste collectie regenjassen. Het is dan natuurlijk niet handig als je daarbij verwijst naar een webpagina met korte broeken. Het is erg belangrijk dat je relevant bent voor de producten of informatie die door jouw doelgroep gezocht worden. Verwijs dus altijd naar een goede landingspagina die aansluit bij dat wat je promoot of vertelt.

 

 

Maak indien nodig een nieuwe landingspagina

Het kan best zijn dat je helemaal geen geschikte landingspagina hebt. Overweeg dan er eentje te maken. Een nieuwe specifieke pagina op je website waar je vervolgens in je campagnes naar kunt verwijzen: het kan erg effectief zijn. Overigens niet alleen voor je reclame- en promotiecampagnes, het komt ook de vindbaarheid in de organische zoekresultaten ten goede.
zoekwoordonderzoek keywoorden keywords effectief reclame maken voor actie of evenement online marketing

 

Zoekwoordonderzoek: De basis van je landingspagina

Relevantie is het toverwoord. Begin daarom eerst met een zoekwoordonderzoek. Waar zoekt jouw doelgroep nou eigenlijk naar? Welke zoekwoorden worden er gebruikt? Probeer te denken vanuit het perspectief van je klant. Je kunt ook bestaande klanten, vrienden en kennissen vragen hoe ze jouw bedrijf zouden zoeken. Doe een klein marktonderzoekje, het zal je interessante inzichten opleveren.

 

 

Verwerk zoekwoorden en synoniemen in je content

Het is zaak dat je de belangrijkste zoekwoorden en hun synoniemen verwerkt in de content van je landingspagina. Doe dat vooral in de belangrijkste koppen, teksten en afbeeldingen. Maar vergeet bij het maken van deze content niet dat je schrijft voor je doelgroep en niet alleen voor de zoekmachines. Zorg ervoor dat het verhaal klopt, prettig leest en relevant is. Het zal er ook voor zorgen dat je site beter scoort in de organische zoekresultaten (SEO). Oh, en honderd keer hetzelfde zoekwoord verwerken in de tekst doet dat zeker niet! Die tijd is echt voorbij…

 

 

Maak conversiedoelen in Google Analytics en gebruik Google Tag Manager

Met Google Analytics is het mogelijk een goede analyse maken van het verkeer op je website en de bronnen/medium waar dit verkeer van afkomstig is. Je kunt in Google Analytics de data naar wens segmenteren: op locatie, schermgrootte maar ook per bezochte landingspagina. En weet je nog, die KPI’s waar we het over hadden? Die belangrijke meetpunten op je website? Die kun je in Analytics of in Google Tag Manager gebruiken om conversiedoelen en gebeurtenissen op te geven. De conversiedoelen vertellen jou uiteindelijk of je succesvol bent in je online business. Hoe je conversiedoelen maakt in Google Analytics lees je hier.

 

 

Het verschil tussen micro (zachte) en macro (harde) conversiedoelen

Er is een belangrijk verschil tussen micro en macro conversiedoelen: bij micro conversiedoelen wordt er niet direct wat verkocht, maar deze doelen dragen wel bij aan de uiteindelijke verkoop. Goed voorbeeld van een micro conversiedoel is het aanklikken van een telefoonnummer, het inschrijven voor een nieuwsbrief maar ook het plaatsen van een product in het winkelmandje.

Macro conversiedoelen zijn doelen waarbij de bezoeker écht een klant wordt. Bijvoorbeeld door het versturen van een ingevuld opgaveformulier of het definitief afrekenen van de winkelwagen. Een harde conversie dus.

 

meten met google analytics keywords effectief reclame maken voor actie of evenement online marketing

 

Succes meet je met conversiedoelen

De conversiedoelen stellen jou dus in staat te controleren of je reclamecampagnes het gewenste succes opleveren. Want dat is toch uiteindelijk wat je wilt: je doelen behalen. Je kunt het aantal sessies en gebruikers op je website analyseren maar ook bekijken of een landingspagina goed bezocht wordt en of de doelen die jij daarbij gesteld hebt worden behaald.

 

Vergeet niet als je een conversiedoel aanmaakt deze een waarde te geven. Bijvoorbeeld de waarde van het evenement dat je organiseert. Je kunt het vervolgens in Analytics segmenteren per kanaal. Zo krijg je inzicht in de opbrengst van al die reclamecampagnes en ontdek je snel welke kanalen wel en niet effectief voor jouw bedrijf zijn.

 

 

Voorzie je URL’s altijd van UTM campaign tags

Voordat je actief begint met je promotionele acties is het belangrijk dat je de linkjes die je gebruikt om naar je website te verwijzen vervangt door een link die voorzien is van een tag: UTM campaign tags. Je hebt ze vast wel eens gezien: van die hele lange URL’s in je browser. Die zien er bijvoorbeeld zo uit: https://www.frankwatching.com/socialmessaging/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=fwe-messaging&utm_content=post. Het hele stuk vanaf het ? teken is een UTM campaign tag.

 

De campagne tag zorgt ervoor dat Google Analytics jouw advertentiecampagne, Twitter-, Facebook- of Linkedinbericht op de juiste wijze in de rapporten weergeeft. Zo zul jij duidelijk kunnen zien welke campagnes effect hebben en of deze ook conversies opleveren. UTM Campaign Tags maak je met de Campaign URL builder van Google.

Daarbij is het mogelijk een verkorte URL te maken. Wel zo handig voor je Twitter en Facebook berichten!

 

 

Per campagne campaign tags maken

Bij elke promotieactie die je doet op bijvoorbeeld sociale media of in mailings, maar ook advertentiecampagnes en teksten op Facebook waarin je verwijst naar je website, plaats je dus een unieke URL met een campaign tag. Zo kun kun je de effectiviteit van je reclame activiteiten beter analyseren. Ook als je alleen een berichtje schrijft met een link erbij kun je heel goed campagne tags toevoegen.

 

 

Hoe maak je een campaign tag

Het maken van een campaign tag is erg simpel. Neem als voorbeeld een nieuwsbrief die je wilt versturen in een mailing. Kopieer de URL van de landingspagina op je website naar de URL builder. Voor een nieuwsbrief geef je aan dat de campagnebron ‘nieuwsbrief’ is en het medium ‘E-mail’. Geef de campagne ook een relevante naam zodat je deze makkelijk kunt terugvinden in de analyses.

Voor een bericht of advertentie die je op Facebook plaatst kun je hetzelfde doen. Geef dan op dat de bron ‘Facebook’ is en het medium bijvoorbeeld ‘cpc’ (cost per click als het om een advertentie gaat) of ‘banner’. De URL met de campaign tag gebruik je dan in plaats van de normale link naar je website. Voor een uitgebreide beschrijving over het maken van UTM tags lees dit verhaal op Frankwatching.
Sociale media inzetten om effectief reclame maken voor actie of evenement online marketing

 

Waar promoot ik mijn evenementen, acties en producten?

Goede kanalen om je activiteiten, producten en diensten te promoten kunnen zijn: je Facebookpagina, Twitter, Linkedin of Pinstagram. Maar ook mailings of externe blogs kunnen bijdragen aan een betere conversie. Welke kanalen je het beste kunt inzetten hangt vooral ook af van de door jou te bereiken doelgroep.

 

Dankzij de inspanningen die je hebt gedaan zul je in het vervolg met Google Analytics beter kunnen meten of je activiteiten het gewenste effect hebben!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.