SEO: Je website lokaal beter vindbaar dankzij Google Mijn Bedrijf

april 25, 2017 Marc Hut

 

Google Mijn Bedrijf beter zichtbaar in lokale zoekopdrachten search engine optimalisation SEO
Dankzij Google Mijn bedrijf wordt jouw website voor lokale zoekopdrachten beter zichtbaar.

 

Ik schreef eerder al kort over Google Mijn Bedrijf en hoe belangrijk het is dat een ondernemer zijn website linkt aan deze Google dienst. SEO (Search Engine Optimalisation) begint eigenlijk al bij Google Mijn Bedrijf. Als je een bedrijfswebsite hebt waarmee je je met name richt op lokale klanten, dan is het verstandig om een account aan te melden. Je zorgt er daarmee voor dat de website bij lokale zoekopdrachten vaker vertoont wordt. Dankzij Google Mijn Bedrijf word je website relevanter voor lokale zoekopdrachten en zal in de gewenste regio dan ook beter zichtbaar zijn. Een makkelijke en bovendien gratis manier van zoekmachineoptimalisatie.

 

Praktische informatie over je bedrijf

Je hebt in Google Mijn Bedrijf de mogelijkheid om belangrijke informatie met betrekking tot je bedrijf te plaatsen. Praktische informatie voor de potentiële klant, zoals contactgegevens en openingstijden, maar ook foto’s. Een deel van deze gegevens wordt weergegeven in de zoekresultaten. Geef zo veel mogelijk aanvullende informatie over je bedrijf en upload zoveel mogelijk relevante foto’s. Mensen zijn visueel ingesteld en foto’s geven een goed overzicht van wat een bedrijf de klant te bieden heeft.
Als je eerder al Google Places Zakelijk of Google+ pagina’s hebt gebruikt om bedrijfsinformatie te beheren, dan is je account al automatisch bijgewerkt naar Google Mijn Bedrijf.

Zoekmachine optimalisatie SEO Google Mijn Bedrijf Google Maps SEO Search Engine Optimalisation
Voorbeeld van de bedrijfsgegevens die zichtbaar gemaakt kunnen worden na zoekopdrachten.

Google Mijn Bedrijf: je bedrijf op de kaart

Met Google Mijn Bedrijf kun je ervoor zorgen dat de fysieke locatie van je bedrijf wordt weergegeven in Google Maps. Daarnaast is het mogelijk bij relevante zoekopdrachten een plattegrond te vertonen die samen met de contactgegevens informatie geeft over je bedrijf. Voordat dit alles werkt zal Google overigens wel eerst je bedrijf moeten verifiëren. Het kan dan ook enige tijd duren voordat je zichtbaar wordt op de kaart.

 

Lokale SEO: Google weet waar de zoeker zich bevindt

De resultaten van een zoekopdracht hangen sterk af van de locatie van de zoeker. Google weet waar de zoeker zich bevindt en kijkt naar termen die gebruikt worden in de zoekopdracht. Zoekt iemand in jouw regio een product dat jij verkoopt, dan wil je natuurlijk wel dat jouw website vertoont wordt in de zoekresultaten. Optimaliseer daarom voor lokale SEO, probeer je te richten op de lokale zoekopdrachten.

 

Optimaliseer je website: voeg de regio toe aan de content

Lokaal beter vindbaar zijn begint natuurlijk al bij een goede website: ook die moet geoptimaliseerd zijn voor zoekopdrachten uit de regio. Dit kun je doen door de regio in de content van de site te vermelden. Met name titels en headers zijn daarbij erg belangrijk. Een geoptimaliseerde website in combinatie met Google Mijn Bedrijf kan ervoor zorgen dat de website meer kans maakt om zichtbaar te worden in de lokale zoekresultaten. Vergeet ook niet de regio mee te nemen in de keywoordstrategie. Voer dit door in metagegevens, SEO-titels maar ook in de Alt-tags en omschrijven van de afbeeldingen.

 

Houd je bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf up to date

Google Mijn Bedrijf zorgt er dus voor dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt door belangrijke bedrijfsinformatie te laten zien in de zoekresultaten. Maar vaak wordt vergeten of verzuimd om de informatie in Google Mijn Bedrijf up to date te houden. Zorg dat je de informatie regelmatig controleert en bijwerkt. Als er wijzigingen zijn in de contactgegevens en openingstijden. Maar ook als je nieuwe foto’s hebt, bijvoorbeeld. Zo zorg je ervoor dat zoekers geen verkeerde of verouderde informatie te zien krijgen in de zoekresultaten. De informatie blijft up to date en relevant. En dat wordt door de zoekmachines alleen maar gewaardeerd!

 

Klantreviews in de zoekresultaten

Google Mijn Bedrijf biedt klanten ook de mogelijkheid om reviews te geven. Websites met reviews krijgen meer autoriteit van de zoekmachines dan sites zonder reviews. Maak hier gebruik van door tevreden klanten te vragen een review achter te laten. De waarderingsstatus zal zichtbaar worden door gele sterretjes onder de titel in de zoekresultaten. De website komt zo erg betrouwbaar over (tenzij je natuurlijk alleen maar slechte waarderingen krijgt). Dit valt erg op en het kan er zeker voor zorgen dat meer mensen op de link naar de website klikken.

 

Analyseer de zoekopdrachten met Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf kun je het zoekverkeer analyseren, bijvoorbeeld hoe vaak mensen je website hebben gevonden door te zoeken op internet. Maar je kunt ook analyseren of en hoe vaak er op de zoekresultaten geklikt wordt. Klikken ze het telefoonnummer aan, of wordt er om een routebeschrijving gevraagd? Ook het aantal keren dat de website zelf vertoont wordt kan weergegeven worden. Toch best handig, zeker als je niet heel veel tijd hebt om Google Analytics te gebruiken.

 

Google Mijn Bedrijf: het kost niets, alleen wat van je tijd. Een investering in de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.