Hoe stel je Google Analytics Site Search in om je website te verbeteren?

januari 7, 2017 Marc Hut

 

Google Site Search zoeken op site Google Analytics afbeelding www.marchut.nl marc hut
Verkoop je misschien appels terwijl men sinaasappels zoekt?

 

Hoe kun je Google Analytics Site Search aanzetten om de website te verbeteren? Wat voegt een zoekfunctie op je website nu eigenlijk toe?

Dankzij Google Analytics Site Search kun je de zoekfunctie op je website analyseren. Een zoekfunctie op je website of webshop installeren is een goed idee. Als je deze nog niet hebt dan is het zeker aan te raden dit aan je website toe te voegen. De zoekfunctie geeft bezoekers de mogelijkheid gemakkelijker iets te zoeken op de website. Erg functioneel. Het komt de klantvriendelijkheid zeker ten goede. Dankzij de zoekfunctie zal de bezoeker op de site beter vinden wat hij of zij zoekt.

 

Maar als je een zoekfunctie op je website hebt dan is het goed om te weten waar men naar zocht en of datgene ook gevonden werd. Want verkoop je misschien appels terwijl bezoekers over het algemeen naar sinaasappels zochten? Met de gedragsrapporten van Site Search in Google Analytics, oftewel ‘zoekopdrachten op de site’, kun je het zoeken analyseren. Dankzij deze analyse kom je er achter of je de content van de website moet verbeteren of eventuele problemen moet oplossen.

Te koop aangeboden: baanaanen

Dankzij Google Analytics Site Search wordt duidelijk wat bezoekers op de website hebben gedaan. Het gedrag van de bezoeker geeft een belangrijk inkijkje in het functioneren van de site. Welke pagina werd bezocht direct na de zoekopdracht, maar ook wanneer en waar de bezoeker de site weer heeft verlaten. Misschien werd niet gevonden waarnaar gezocht werd omdat de beschrijving van het product niet klopt.

 

Google Analytics Site Search: bekijk de zoekwoorden van de bezoekers

Als je Site Search hebt aangezet dan kan in Google Analytics onder het rapport ‘zoekopdracht op site’ bekeken worden welke zoektermen door bezoekers gebruikt werden in het zoekvenster van de website. Daarnaast is ook het aantal keren dat er op de site gezocht werd en hoeveel en welke pagina’s bezocht werden na de zoekopdracht af te lezen.

Door de tweede dimensie ‘verfijnd zoekwoord’ toe te voegen wordt weergegeven of er nog een tweede zoekactie werd uitgevoerd. Je kunt met een goede analyse ontdekken of bezoekers vonden wat ze zochten en zo ja, hoe lang dat duurde.

 

Site Search: Bekijk de website vanuit het perspectief van de bezoeker

Met de ‘zoekopdrachten op site’ kom je ook te weten hoeveel bezoekers direct na een eerste zoekopdracht de website al hebben verlaten. In dat geval zul je miscchien aan de slag moeten om de website te verbeteren, want bezoekers vonden kennelijk niet wat ze zochten. Probeer te analyseren hoe dat kan. Is een veel gezocht product bij jou niet leverbaar of is de omschrijving niet duidelijk in de content op jouw website? Het kan ook zijn dat bezoekers een andere benaming hebben voor hetzelfde product. Zorg dat je duidelijk bent in de omschrijving van de producten. Analyseer de gebruikte zoektermen en verwerk deze in de content. Zorg dat de inhoud voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers.

 

Verbeter je website dankzij Google Analytics

Dankzij deze handige Google Analytics tool zul je ontdekken waar je de site moet verbeteren. Maar misschien ook welke nieuwe producten en diensten je zou kunnen aanbieden om aan de verwachting van de bezoekers te voldoen. Hou het overzicht met de gezochte termen maar eens goed tegen het licht. Pas de content daar waar nodig aan, voeg producten toe of verbeter de website.

 

 

Google Site Search instellen scherm

 

Google Analytics Site Search bijhouden aanzetten

Maar hoe moet je die ‘zoekopdrachten op site’ functie nou aanzetten? Je zult hiervoor de instellingen van Google Analytics moeten aanpassen. Ga daarvoor naar het ‘beheer’ tabblad in de rechterkolom en klik op instellingen. Scroll helemaal naar beneden en zet  ‘Site Search bijhouden’ aan.

 

google site search bsodeblijeegel.nl

 

Vervolgens moet je een query parameter invullen. Om te weten te komen welke parameter dat moet zijn, voer je een zoekopdracht uit op de website. Dit levert (bovenin de browser) een URL op waarin een teken staat met daarachter een ‘=’. Dat teken voor de ‘=’ (zie ook het voorbeeld) kun je vervolgens invullen in Google Analytics. Opslaan. En that’s it! Aan de slag dus maar!

 

Maar wacht even, voordat je de zoekopdrachten gaat analyseren: het kan wel wat uurtjes duren voordat de resultaten zichtbaar worden.

 

Wil je meer informatie over Google Analytics Site Search kijk dan op 

https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=nl

 

Tekst en afbeelding: Marc Hut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.