Een succesvolle zakelijke Facebook pagina maken: Zo bereik je meer klanten

mei 17, 2017 Marc Hut

 

 succesvolle zakelijke facebook pagina maken bedrijfs facebookpagina blog marc hut
Wat wil je met een zakelijke Facebookpagina bereiken: waar moet je op letten?

Het maken van een Facebook bedrijfspagina is een goede manier om je bedrijf, producten en diensten bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Zakelijk is het verstandig sociale media zoals Facebook in te zetten om awareness te creëren, reclame te maken voor de producten en diensten die verkocht worden, maar ook om de interactie met de klant te verbeteren. Een zakelijke Facebook pagina kost niets, behalve wat van je tijd. Je kunt er interessante berichten en verhalen op plaatsen die te maken hebben met het bedrijf. Lees deze tips om jou als ondernemer te helpen om je Facebook bedrijfspagina succesvol te maken.

Een goede Facebook bedrijfspagina bevat meer dan alleen contactgegevens

Uiteraard moeten op je bedrijfs Facebookpagina jouw contactgegevens te vinden zijn. Maar een goede zakelijke Facebookpagina is meer dan alleen een reclamebord voor het bedrijf. Zo kun je Facebook inzetten om je volgers op de hoogte te houden van evenementen, workshops of bijeenkomsten die je organiseert. Belangrijk is dat je op je Facebookpagina voor jouw doelgroep interessante en relevante informatie plaatst.

 

Zet op een rijtje wat je met je zakelijke Facebookpagina wilt bereiken

Voordat je met een Facebook bedrijfspagina aan de slag gaat, is het verstandig om goed op een rijtje te zetten wat je met deze pagina wilt bereiken. En vooral ook: wie wil je bereiken. Breng daarom eerst de doelgroep in kaart. Onderzoek wat jouw doelgroep zoekt en wat hun interesses zijn. Pas je communicatiestrategie daarop aan. Dat zorgt ervoor dat de interactie straks optimaal is. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om: meer interactie betekent meer mensen die jouw publicaties kunnen bekijken en meer betrokkenheid bij het bedrijf.

 

Bepaal welke content je op Facebook gaat plaatsen

Je trekt aanmerkelijk meer betrokkenheid als je interessante en waardevolle content plaatst. Maar wat voor content moet je dan plaatsen? Let er in elk geval goed op dat de berichten die je plaatst niet te commercieel van karakter zijn. Niet te veel aanbiedingen. De content moet op de een of ander manier wel iets te maken hebben met je bedrijf. Je kunt privézaken dan ook beter op je persoonlijke Facebook plaatsen en niet op de bedrijfspagina.

 

Wat je wel moet plaatsen zijn berichten die voor de fans van je Facebookpagina interessant zijn. Denk aan achtergronden, beschrijvingen, wetenswaardigheden en verslagen. Doe eens een zoekwoordonderzoek om erachter te komen waar jou doelgroep naar zoekt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Search Console of, als je Google Adwords gebruikt, de zoekwoordplanner.

 

Op deze manier creëer je betrokkenheid en kun je tegelijk aantonen dat je verstand hebt van de producten die je verkoopt of de diensten die je aanbiedt. Vind je het lastig om onderwerpen te kiezen? Vraag dan eens aan een klant wat hij of zij zou willen weten over onderwerpen die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn. Een klantonderzoek is nooit verkeerd.

 

Sociale media gebruiken voor je bedrijf

Het is een goed idee om sociale media in te zetten voor zakelijke doeleinden. Plaats af en toe leuke afbeeldingen en foto’s op bijvoorbeeld je Facebook bedrijfspagina. De mens is visueel ingesteld en een afbeelding trekt meer de aandacht dan tekst. Het moet natuurlijk content zijn dat op de een of andere manier te maken heeft met jouw bedrijf. Je kunt foto’s van evenementen op sociale media plaatsen, maar denk ook aan afbeeldingen van aankondigingen van workshops en bijeenkomsten die je organiseert. Ook het plaatsen van een verslag van dit soort evenementen werkt goed. En daarbij kan het best een goed idee zijn om mensen te taggen die op de foto staan.

 

Sponsor je een sportclub? Plaats dan eens een leuke foto van de betrokken sporters en supporters op sociale media zoals een Facebookpagina. Misschien met op de achtergrond jouw reclamebord? Je zult zien dat dergelijke berichten als een lopend vuurtje rondgaan en dat jouw bedrijf in het spotlicht komt te staan. Op deze manier betrek je zoveel mogelijk mensen bij jouw bedrijfs-Facebookpagina.

 

Vloggen: Filmpjes plaatsen op je Facebookpagina

Behalve foto’s en afbeeldingen kun je ook korte filmpjes plaatsen op je bedrijfspagina. Filmpjes die niet langer dan een minuut duren werken het beste. Je kunt een soort reportage maken van het bedrijf. Breng je expertise in beeld. Ga vloggen. Of film een evenement, een verslag van een beurs bijvoorbeeld. Ook een video aankondiging op Facebook is geen slecht idee. Vergeet dan niet de link naar een eventueel inschrijfformulier erbij te plaatsen. Plaats je een filmpje op je website of op Youtube? Zorg dan dat je de link naar het filmpje met een korte inleidende tekst op Facebook plaatst. Vloggen dus maar!

 

Interactie door middel van polls op Facebook

Een andere manier om interactie te creëren met de bezoekers van je Facebookpagina is door af en toe polls te houden. Je kunt je volgers vragen stellen die te maken hebben met producten of diensten die je verkoopt of aanbiedt. Er zijn vast wel leuke onderwerpen te bedenken om zo de lezers bij de pagina betrekken.

 

Hoe belangrijk zijn al die likes op je zakelijke Facebookpagina?

Het lijkt voor de hand te liggen dat het krijgen van zoveel mogelijk likes het doel moet zijn van de zakelijke Facebookpagina. Likes krijgen is natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk gaat het erom dat volgers betrokken zijn bij jouw pagina. Dat laatste moet het doel zijn. Volgers die jouw content interessant vinden gaan reageren en delen. En dan gaat het echt als een lopend vuurtje. Je zakelijke Facebookpagina werkt dan beter als goede mond op mond reclame!

 

Probeer regelmatig iets te posten

Als je je doelgroep betrokken wilt houden bij de bedrijfs Facebookpagina dan is het noodzakelijk regelmatig iets te posten. Dat hoeft dus niet altijd een uitgebreid bericht te zijn. Een paar keer per dag is prachtig maar dat zal waarschijnlijk voor de meeste ondernemers al een hele uitdaging zijn. Probeer in elk geval één keer per week de volgers betrokken te houden bij de pagina.

 

Weggeefacties, Likes & Shareacties: het mag niet!

Je ziet ze bijna elke dag in je tijdlijn voorbij komen: win en weggeefacties. Het kan aardig vervelend zijn en de kans dat er wat gewonnen wordt is miniem.

Maar mag dat eigenlijk wel, dit soort acties? Facebook is er vrij duidelijk over: ‘Like&share-winacties veroorzaken spam en zijn niet toegestaan volgens de regels van Facebook. Er zijn diverse wettelijke regels waaraan moet worden voldaan, met betrekking tot privacy, voorwaarden, belasting. Deelnemers moeten zich bewust zijn dat ze persoonlijke informatie delen. Overtreders kun je rapporteren bij Facebook.’ Pas dus goed op voordat je je waagt aan dit soort acties.

 

Facebook bedrijfspagina zakelijke facebookpagina
Like & winacties: Wat mag wel en wat mag niet?

 

Communiceer de link naar je Facebookpagina

Als laatste tip adviseer ik de link naar je Facebookpagina goed te communiceren. Dat kan uiteraard op je website (en vise versa!), je e-mailhandtekening, maar ook heel goed op Twitter. Maak reclame voor je Facebookbericht op Twitter en gebruik ook dit medium optimaal. Dat twitteren kan zelfs automatisch: elke keer als je een bericht op Facebook zet kun je deze automatisch laten twitteren. Ga daarvoor naar www.facebook.com/twitter en link het gewenste Twitteraccount aan de Facebookpagina. Controleer wel even of er op Twitter niet alleen een link naar het bericht op Facebook wordt geplaatst: probeer er altijd een inleidende tekst bij te zetten.

 

Het is niet onverstandig om zo af en toe een Twitterbericht te herhalen. Je kunt de korte tekst in de tweet elke keer iets aanpassen als je bang bent dat mensen meerdere keren hetzelfde moeten lezen. Ervaring leert dat ook bij de herhaalde twitterberichten opnieuw mensen op de link klikken.

 

Link delen naar je website? Gebruik dan de Google Campaign URL builder

Als je op Facebook de link naar je website deelt en regelmatig Google Analytics gebruikt, maak dan gebruik dan de Google Campaign Url builder. Je kunt zo belangrijke informatie die te maken heeft met het plaatsen van het bericht op Facebook aan de link vasthangen. Zo zal het verkeer dat vanaf deze link afkomstig is in de juiste Google Analytics rapporten zichtbaar worden.

 

Facebook: een prima platform om mensen te betrekken bij het reilen en zeilen van je bedrijf als je maar de juiste content plaatst!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.